.•°°•. منتـديـات هـمــس اللـيـالـي .•°°•.
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجيل الدخول إذا كنت عضو معنا أو التسجيل
إن لم تكن عضو وترغب في الانضمام إلي أسرة المنتدى سنتشرف بتسجيلك
وشكرا

إدارة المنتدى

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجيل الدخول إذا كنت عضو معنا أو التسجيل
إن لم تكن عضو وترغب في الانضمام إلي أسرة المنتدى سنتشرف بتسجيلك
وشكرا

إدارة المنتدى

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولالدخول
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم {اَللَهُ لا إِلَهَ إلا هو اَلحي ُ القَيَوم لا تأخذه سِنَةٌ ولا نوْمٌ لَّهُ مَا فيِِ السَمَاوَاتِ وَمَا في اَلأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَينَ أَيدِيهِمْ ِوَمَا خَلْفَهم وَلا َيُحِيطُونَ بشَيءٍ مِنْ علمِهِ إِلاَ بِمَا شَآء وَسعَ كُرْسِيُّهُ السَمَاوَاتِ وَالأَرضِ وَلاَ يَؤُدُه حِفْظُهُمَا وَهُوَ العَليُّ العَظِيمُ}

عبادة التأمل

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
بــــوشــــا

عبادة التأمل Wlb44404
بــــوشــــا

ذكر عدد المساهمات : 136

عبادة التأمل Empty
مُساهمةموضوع: عبادة التأمل   عبادة التأمل Emptyالثلاثاء يونيو 15, 2010 6:51 am

بسم الله الرحمن الرحيم
قد ايه يا جماعه عبادة التأمل عباده جميله .
التأمل مش معناه بس النظر فى النجوم والقمر والمناظر الطبعيه والكلام ده .
جربت كده تتأمل موقف حصلك بتفاصيله . او حصل لغيرك وتشوف حكمة الله تعالى فى تصريف الامو وتوزيع الابتلائات والنعم .
طيب جربت تتأمل ايه قرانيه . كلماتها . بلاغتها . احساسها . جربت تقرا القران بتأمل او بتفكر .
تعالو نتأمل كلام حببنا النبى " صلى الله عليه وسلم "
قال رسول الله " صلى الله عليه وسلم " لرجل وهو يعظه .
(( اغتنم خمسا قبل خمسه . شبابك قبل هرمك , صحتك قبل سقمك , غيناك قبل فقرك , فراغك قبل شغلك , حياتك قبل موتك ))
قد ايه الحديث ده جميل تخيلو كده اننا طبقناه فى حياتنا هيبقى ايه حالنا .
كلنا بنشتغل باخلاص . كلنا بنعبد ربنا حق عبادته . كلنا بنتقى الله فى كل امورنا . كلنا بنتصدق يا ترى الفقراء هيبقى ايه حالهم .
اخواتى كلامى اللى جى يمكن يزعلكم بس دى الحقيقه والحقيقه ديما بتزعل .
الموت ميعرفش كبير او صغير انت مش ضامن تقرا الموضوع للاخر . يا جماعه كل نفس بتتنفسه ممكن يكون اخر نفس بس اسالو نفسكم .
يا ترى انا ينفع اموت دلوقتى ؟؟؟؟؟
طبعا ينفع ....لا شىء بعيد على الله .. مش قصدى كده .
ينفع اقابل الله بحالتى دى . يعنى انا جاهز للقاء الله عز وجل . ووقفة الملكين فى القبر .
تخيل كده لو استحضرت الفكره دى ديما . انا ممكن اموت دلوقتى . تخيل ان الخمس دقايق القادمين هما اخر خمس دقايق فى حياتك .
معقول حتموت بعد خمس دقايق وتسمع اغنيه او تتفرج على فلم او تزعل والديك او تغفل عن الصلاه .
اغتنمو الشباب بيروح والعمر بيخلص والصحه مش مضمونه والوقت مفيش اسرع منه والمال لا يبقى .
تأملو كلمات الرسول " صلى الله عليه وسلم "
ها ايه رايكم فى عبادة التأمل .
تأمل الحديث مع نفسك شويه واعرض تصرفاتك عليه واغتنم .
(( ربنا ينور طريق كل مسلم ومسلمه ))
أبوشامه

عبادة التأمل Star1110
أبوشامه

ذكر عدد المساهمات : 43

عبادة التأمل Empty
مُساهمةموضوع: رد: عبادة التأمل   عبادة التأمل Emptyالخميس يونيو 17, 2010 7:17 am

عبادة التأمل 46387

عبادة التأمل
صفحة 1 من اصل 1